Skip to content

Mindfulness, helge kurs – Oslo sentrum 17.og 18.mars 2018

Velkommen til helge kurs i mindfulness 

  • Tid: Lørdag 17.mars og søndag 18.mars 2018, kl.12–17.30 begge dager (pause fra kl.14.15 – kl.15.15).
  • Sted: Dronningens gate 23 – Oslo sentrum, 3.etg.
  • Pris kr. 2380 inkl, lån av matte/pledd.  Små grupper fra 5 til 10 deltagere.
  • Kursholder: Eva Edwin, MediYoga lærer og terapeut, mindfulness instruktør, hypnoterapeut, spesial sykepleier og høgskolelektor (Høgskolen i Sørøst Norge, timebasis). Du kan lese mer om henne her: Eva Edwin
  • Påmelding til eva.edwin@gmail.com Send ditt navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer. Påmelding er bindende. Du sikrer deg plass ved å betale faktura som du får på email.
  • Eva Edwin kan også kontaktes på mobil 92406173 - send helst SMS først. Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

Mindfulness meditation

Har du lyst til å lære en anerkjent metode for å beholde ro og fokus i en travel hverdag? Oppnå mer med mindre stress? Da er kanskje dette mindfulness helge kurset noe for deg.

Kurset har fokus på stress og stress reduksjon. Du vil få innsikt i hva mindfulness går ut på og hvordan bruke metoden til hjelp i hverdagen. Du vil få innblikk i mange meditasjoner og teknikker for å trene oppmerksomheten på måter som kan hjelpe deg å bli mindre påvirket av stress, leve mer i øyeblikket, lettere finne ro, fokus og overskudd.

Du vil lære noen rolige enkle MediYoga øvelser knyttet til stress og muskelspenninger. Øvelsene blir guidet som mindful bevegelses meditasjon og er valgt ut med henblikk på å kunne integreres i dagliglivet. Alle kan delta. Øvelsene blir tilpasset. Ingen forkunnskaper er nødvendig.

Du vil også få oppleve mindful lyd meditasjon med gong og andre meditative instrumenter. Det har vært et populært innslag på tidligere kurs. Mange opplever dyp avspenning når de påvirkes av disse tonene og vibrasjonene - en deilig pause fra hverdagens stress.

Mindfulness er en populær meditasjons form som består av enkle teknikker egnet for å finne ro og overskudd i en travel hverdag. Forskning viser at regelmessig praksis kan gi økt livskvalitet og bedre evnen til å takle både psykiske og fysiske utfordringer og plager, ikke minst stress. Oppmerksomheten trenes på måter som fremmer konsentrasjon, ro og fokus. Vi blir mer nærværende og tilstede i livet. Holdningen til egne tanker og følelser endres, vil blir rausere med oss selv og andre. Du kan lese mer om mindfulness her: Mindfulness

På dette kurset vil du lære:

  • Teori og praksis: Hva er mindfulness? Hva er stress?  Hvordan kan mindfulness hjelpe deg? Hvordan integrere mindfulness praksis inn i en travel hverdag?
  • Du vil lære mange meditasjoner, øvelser og teknikker for:
    • bedre håndtere psykisk, fysisk og mentalt stress - lettere finne ro og overskudd i en travel hverdag
    • trene evnen til å være mer tilstede i hverdagen, og på den måten skape positive endringer - oppleve og oppnå mer med mindre stress
    • trene oppmerksomhet og fokus, fremme konsentrasjon og kreativitet
    • utforske og bli bevisst samspillet mellom psyke og fysikk - tanker, følelser og handlinger - og hvordan dette påvirker deg, dine opplevelser og dine valg - ikke minst forholdet mellom tanker, følelser og opplevelse av stress.
    • møte negative tanker og følelser, smerter og ubehag med større ro og aksept - uten å la de styre deg
    • få bedre kontakt med kroppen og sansene dine - oppleve mer med oppmerksomt nærvær. Vi kommer også inn på mindfulness og smerte.
    • styre fokus for oppmerksomheten på måter som forsterker gode opplevelser, følelser og relasjoner
    • fremme kontakt med intuisjon og indre bevissthet
    • styrke kontakten med hjertet - vennlighet, aksept og medfølelse i møte med oss selv og andre er i fokus
    • fremme avspenning, balanse og indre ro
  • Yoga øvelsene valgt ut for dette kurset har fokus på å skape energiflyt og avspenning for rygg, skuldre, nakke, hofter. Dette er øvelser som i seg selv kan frigjøre muskelspenninger, fremme avspenning, balanse og harmoni. Øvelsene blir instruert etter mindfullness prinsipp og hjelper deg bli bedre kjent med kroppen din. Vi vil også utforske øvelser som lett kan integreres i hverdagen. Du kan lese mer om MediYoga her: Hva er MediYoga

I løpet av denne kurshelgen vil du kunne få inspirasjon og et grunnlag for å starte opp med egen praktisering av mindfulness. Du vil få anledning til å være med i en lukket facebook gruppe der vi deler kunnskap, erfaringer og ideer. Du vil ha tilgang til å laste ned kursdokumentasjon med beskrivelser av meditasjoner, øvelser og tema. Du vil få anbefalinger på litteratur, cd, apper og andre hjelpemidler. Du har også mulighet til å ta kontakt med kursleder både før og etter kurs hvis du lurer på noe. For å få best utbytte av kurset anbefales det at du setter av tid til og raskt prøver komme i gang med regelmessig egentrening.

Anbefales til deg som er interessert i å lære om mindfulness og medisinsk yoga, med øvelser som kan hjelpe deg å finne ro i en stressfull hverdag. Det kan også være relevant repetisjon for deg som har litt kjennskap til mindfulness og/eller har gått på mine kurs tidligere. Kan hjelpe ved stressrelaterte lidelser som rygg/nakke plager, søvnløshet, hodepine, pustevansker, indre uro m.m.